Vervolg Bangkok

18 januari 2016 - Bangkok, Thailand

18/1 - Vandaag willen we een visum aanvragen voor Myanmar. We werden kneiter laat wakker en ik had gelezen dat je het beste erheen kan gaan als het opengaat, om 9uur dus. Dat zou niet meer lukken, maar we moeten er sowieso heen. Anders komen we Myanmar niet in en de tickets zijn al geboekt. Een taxi aangehouden en de chauffeur wist direct waar hij heen moest, fijn! De wijk waar de ambassades zich bevinden ziet er heel anders uit dan de buurt rondom Khao San Road. Veel netter, schoner en zakelijker. De mensen op straat zijn veelal ook netjes gekleed. De ambassade waar wij moesten zijn, zag er echter heel erg armoedig en amateuristisch uit. Geprobeerd te vragen waar we ons kunnen melden of welk loket we kunnen zijn. Schijnbaar sprak niemand Engels. We kregen een formulier en die konden we ergens invullen. Ik herkende het formulier, want die was ik op het internet al tegengekomen. Dus ik dacht snel invullen en overhandigen! Er waren 2 zaaltjes met loketten. In iedere zaal zo'n 30 mensen, willekeurig door elkaar, op plastic krukjes en in een van de zalen stond een kopieermachine. Na het invullen van het formulier wilden we een kopie maken van ons paspoort. De jongen die erbij stond begreep niks van wat we zeiden en wij werden er ook niet veel wijzer uit. Op een gegeven moment was er een bezoeker die een beetje engels sprak en die kon ons uitleggen dat we met ons formulier naar het gebouw ernaast moesten. Hier zijn we heen gelopen en er werd aan ons gevraagd door een meneer waarvoor we kwamen. Wij antwoordden voor een visum. Hij zei: tomorrow. Dus ik zei: no today. Hij liep naar de deur toe en wees naar een A4tje waarop stond: tourist visa 09.00 - 12.00. Het was inmiddels 12.30 en we hadden nog niet ontbeten. Dus ik had weinig kracht om nog een dealtje te sluiten met hem. So tomorrow it is dacht ik.

Buiten op straat zag ik aan de overkant al een karretje staan met BBQ-spiesjes. Ik heb de straatkraampjes helemaal gevonden! Het is lekker, goedkoop, snel en local. Ik ben verkocht! Ik kocht 2 spiezen met visballetjes en het wordt geleverd in een klein plastic tasje met Chinese Kool. Ik vroeg of Lé ook wilde en zij wilde ook wel. Op een gegeven moment vroeg ze aan me: is die van jou ook zo heet? Maar de mijne was hélemaaal niet Spicy, dus ik zei nee. Lé zei: oh, de mijne wel.. Mijn mond staat echt in de fik man! Meestal eten wij even heet. Qua spicyness zitten we vaak op hetzelfde niveau. Maar iemand had me verteld dat het went naarmate je meer pittig eet. En ik had al aardig wat Spicy food op, dus ik dacht ohhh yeah, ik ben de spicekoning geworden! Maar ik dacht ook lullig voor Lé, ontbijten met vuur.. Dus snel een pepsi gehaald om te blussen. Ze vroeg ook gelijk of ik de rest van haar spies wilde, want meer kon ze echt niet aan (haha). Nadat ik mijn spies op had, nam ik een hap van die van haar en oh lord.. Mijn mond stond in de fik!! Ik Zei: volgens mij zijn het 2 verschillende, want die van jou is vet heet!! En Lé zei: zie je wel, ik dacht al! Nou weer een mysterie ontrafeld. Wel jammer, want als ik pittiger zou kunnen eten, zou ik meer thaise gerechten aankunnen..bummer. Na Hells kitchen en een redelijk gevulde maag zijn we toch maar langs zo'n "visa service" kantoortje gegaan om eens te peilen wat de prijzen zijn. 2000Baht werd ons verteld. Ik had gelezen dat het zo'n 1300Baht kost bij de ambassade. Maar dat was me teveel gedoe en dat zou ook 2 a 3 dagen duren, wat ik wel heb opzich, maar ik heb andere plannen. Ik dacht nog even bij de volgende vragen en dan overleggen. Daar werd 2500Baht gevraagd. Onderhandeld en gezegd dat zijn buurvrouw 2000 vraagt. Na overleg met zijn vrouw, kon hij dat er ook wel voor chargen en konden we de volgende dag de visums ophalen. Niet de beste deal gemaakt die er is, maar het waren vriendelijke mensen en ik wilde het geregeld hebben. (Soms gun ik het mensen wel om wat op me te verdienen.. Ik denk dat the magic attitude kindness is) Daarnaast was een online visum €60 (2400Baht). Dusja, wij hebben onze visum voor een oké prijs en zij hebben goeie zaken gedaan, only winners here!

Daarna hebben we een Indiaas tempeltje gezien en nog wat doelloos rondgelopen door de buurt. Op de kaart heb ik snakefarm zien staan en ik was best nieuwsgierig geworden. Ik had al een paar keer gevraagd of Lé het wat lijkt en zij vond het telkens prima. En aangezien we nu geen plannen hebben, kunnen we het netzogoed even gaan checken. Taxi staande gehouden en gevraagd of hij ons naar snakefarm wilde brengen. Dat begreep hij niet, dus ik liet het op de kaart zien. Toen moest hij de route even uitstippelen en vroeg 200Baht voor de rit. Ik wist dat het veel te veel was, want het ligt halverwege de route naar het hotel en de heenreis was 100Baht. Ik vroeg of hij de meter aan wilde zetten en dat deed hij dan. Eerst de weg aan me vragen en dan nog oplichten ook, pff! Toen we aankwamen was het 53Baht. Ik gaf een briefje van 100 en 3 losse Baht. Maar dat wilde hij niet hebben. Hij nam 100 en gaf me 45 Baht terug. Toen raakte ik wel even geïrriteerd en zei: is no 200Baht hè en stapte snel de taxi uit voordat hij loco zou worden haha. Ik vond het gewoon een beetje vervelend dat er constant geld wordt afgetroggeld en deze man deed het ook op een arrogante manier. Maargoed snakefarm. Het zag er niet uit alsof er een jungle zou zitten in de omgeving met spannende beesten.. Het bordje snakefarm stond er wel met een pijl erbij, dus wij deze maar volgen. Even rondgelopen, gezocht en gevonden. 200Baht p.p. Opzich niet de jackpot, maar hij was nog maar een uur geopend. Dus ik hoopte nog wat eraf te kunnen dingen, maar helaas pindakaas. Ik dacht nouja, we zijn hier nu toch, dus laten we gewoon even kijken. Bleek dat we precies op tijd zijn, want de slangen presentatie begon op dat moment! Zie de video die ik later ga uploaden!! De demonstratie was supervet! Een van die medewerkers werd nog gebeten en Lé staat op de foto met een grote wurgslang om haar nek, vet stoer! Daarna nog even de gehad tijd om het museum te Bezichtigen. Ik vind slangen best eng, maar ook erg fascinerend!

Daarna zijn we naar Wat Pho gegaan. Een supergrote tempel met een buddhabeeld in de stad. Lekker tot rust gekomen daar en rondgelopen. Vond de tempel erg mooi. Ongelofelijk eigenlijk dat zoiets kan bestaan in een drukke, overweldigende stad als Bangkok. Daarna zijn we nog een stukje over de rivier gevaren met een ferry. Ook hier was team scamdalous weer aanwezig. Voor 700Baht pp konden we met de tour mee. Ik vond dat toch een beetje veel geld en de meneer vroeg hoeveel ik wilde betalen. Ik zei 100Baht ofzoiets en de meneer liep weg haha. Toen zijn we een paar meter verder gelopen naar een pier/dock en daar komen de OV-ferries. Stonden niet echt prijzen bij, maar we dachten dat moet wel snor zitten, want je kan een kaartje aan boord kopen en de Thaise lokale bevolking stonden daar ook op hun ferry te wachten. En wat bleek, 13 Baht pp om naar onze bestemming te gaan! We moesten wel een keer of 3 overstappen haha, want we pakten telkens de verkeerde ferry. Maargoed, als tijd niet uitmaakt, heb je er ook niet zo'n erg in! Ohja, de eerste keer dat we waren uitgestapt omdat we de verkeerde kant opgingen, vroeg ik aan een vrouw bij een ticketselling balie welke kant we de boot op moesten hebben naar Khao San. Vroeg ze: houw monnie tikkut. Dus ik zei dat ik al kaartjes had. Vroeg ze weer hetzelfde, dus ik liet mijn kaartjes zien. Pakte ze het van me en zei ze dat ik nieuwe kaartjes moest kopen. Dus ik vroeg of ik me kaartjes terug mocht. Zei ze: baai New tikkut, dhis no good. Toen zei ik: OK, i buy New ticket. Can i have these back. Ze had het ondertussen verfrommeld en gaf het aan me. En toen liep ik weg haha! Dus met dat verfrommelde kaartje hebben we de pond naar de overkant gepakt, bleek dat we toch aan de goede kant al waren. Zijn we blijven zitten terug naar de goede kant en toen de goede ferry gepakt naar ons wijkje.. Pfff wat een dag!

We zijn koreaans gaan eten.. Best oke, maar niet geweldig. De gyoza (pasteitjes) waren wel geweldig!! In het hotel nog even gesport en ons hotel voor Ayutthaya geboekt!! Yeah we kijken ernaar uit, want we zitten een beetje afgelegen, ver buiten het centrum voor een prikkie, maar op de foto's een heel leuk authentiek oud hostel! Na de drukte en gekte van Bangkok, hopelijk een paar dagen lekker chillen en bijkomen. Wordt vervolgd...